AI-szöveg: hazugságvizsgálón a mesterséges intelligencia?

Van egy mondás, miszerint az ember mindig a könnyebb utat választja. Persze ilyenkor a spiritualisták, coachok, netalán pszichológusok keserű szájízzel válaszolják, jó-jó, de hol marad a komfortzóna elhagyása, ami a sok küzdelem és nehézség ellenére inkább fejleszti az embert? Vagy ott van a bibliai idézet, miszerint „járt utat járatlanért el ne hagyj”, amit persze, gondolom, a legtöbb tudós, kutató bizonyosan nem fogadott meg…

Gyorsuló idő és digitalizáció

Holott tényleg minden változik, generációk is jönnek-mennek, jogszabályok is (sok esetben, váratlanul, egy éjszaka alatt születnek meg…), az ipari fejlődéssel és a globalizációval még a jellemző receptek is változnak. És akkor ott van a digitalizáció, amely őrült tempót mutat, egyre gyorsabb. Eleinte inkább csak szórakoztatott, aztán a kapcsolattartásban segített, majd az információk elérésében, ma pedig már…

…szinte helyettünk dolgozik. Emlékszem, gyerekkoromban fontos piros betűs ünnep volt, amikor a szüleim megvették az első Energomat automata mosógépet. „Na neee!” felkiáltással konstatáltuk, hogy a mosásra töltött idő és fáradság töredékére zuhant. A mosógép – amit el is neveztünk Marisnak (bocsánat!) – bármikor elvégezte helyettünk a tárcsás mosógép és centrifuga feladatait, és csak teregetnünk kellett.

Szóval digitalizáció. Az elmúlt években rendszeres vitáim vannak olyan szolgáltatókkal (főként biztosítók), amelyek papíralapon akarnak tőlem kérni valamit. „Nyomtassa ki, töltse ki, aztán postázza, vagy szkennelje be, majd küldje vissza e-mailben” – ezek közül lehet választani… Persze felháborodott leveleimre ilyenkor azt írják vissza, akkor várnak engem egy bankfiókba, ahol személyesen (sic!) tudom kitölteni a dokumentumokat, a kollégák szívesen kinyomtatják… Brrr…

Szóval digitalizáció. Gyermekemmel tanulva, ha valami nem jut eszembe, szemrebbenés nélkül rákeresek a neten az információkra. Persze ma már itt is tudni kell szelektálni, hiszen nem elég egy indokolatlan személyes, kivált összeesküvés-elméletekre alapuló oldal, meg kell keresni a hitelest, a tudományost. A digitalizáció tehát látványosan megkönnyíti az informárciószerzést, a kapcsolattartást tőlem több száz kilométerre lévő emberekkel, a hivatalos ügyintézést, vagy akár a hiányzó vagy gyengébb tulajdonságaim korrigálását.

A mesterséges intelligencia leleplezi önmagát…

Nem tudom, kinek, mennyire telt gyorsan az elmúlt egy-két év, de egyébként is annyi minden történt, hogy talán észre sem vettük, mekkora változást (és lehetőséget) hozott a mesterséges intelligencia. Szöveggyártásban is.

Nem átallottam megkérdezni éppen ezért a ChatGPT-t, mi a véleménye és megállapítása, segítsége ezzel kapcsolatban.

Pontosan ezt kérdeztem:

Az általad írt keresőoptimalizált blogcikket érdemes még szerkeszteni, javítani, szöveggondozni, esetleg linkekkel ellátni?

A válasz pedig ez lett (változtatás nélkül):


Természetesen, mindig érdemes törekedni a minőségi tartalomra és optimalizációra. Ha már elkészítetted a keresőoptimalizált blogcikket, van néhány tippem a további javításokhoz:

  1. Kulcsszavak ellenőrzése és beépítése: Győződj meg róla, hogy a cikk tartalmazza a kulcsszavakat, amelyekre optimalizáltad. Azonban fontos, hogy ez természetesen illeszkedjen a szövegbe, és ne legyen túlzottan erőltetett.
  2. Szövegminőség javítása: Olvasd át újra a cikket, és keresd az esetleges helyesírási vagy grammatikai hibákat. Ezenkívül figyelj az általános stílusra és olvashatóságra is.
  3. Cím és alcímek optimalizálása: Győződj meg róla, hogy a cím és az alcímek vonzóak és relevánsak legyenek a tartalomhoz. Ezek segítenek a felhasználóknak könnyebben átlátni és megérteni a cikket.
  4. Linkek beillesztése: Ha releváns forrásokat vagy további információkat említesz a cikkben, fontos, hogy linkeket illessz be ezekre a forrásokra. Ez segíthet a tartalom hitelességének növelésében és a felhasználók további olvasására ösztönzésben.
  5. Képek és videók hozzáadása: A vizuális tartalom nagyon fontos a felhasználói élmény szempontjából. Ha relevánsak és támogatják a cikk témáját, fontolóra veheted képek vagy akár videók beillesztését a cikkbe.
  6. Meta leírás frissítése: Ha a cikk már megjelent a weboldalon, győződj meg róla, hogy a meta leírás friss és vonzó. Ez segíthet a keresőmotoroknak és a felhasználóknak megérteni, hogy miről szól a cikk, és miért érdemes elolvasni.

Ezek az alapvető lépések segíthetnek abban, hogy a blogcikk még hatékonyabb legyen az olvasók és a keresőmotorok számára is.


Azaz jól láthatóan igazodik a rendszer a SEO követelményeinek: valójában leírja a SEO-zás legfontosabb paramétereit, nincs benne sem új…

Majd konkrétan rákérdeztem: A ChatGPT jól ír keresőoptimalizált blogcikket?

Ezt a választ kaptam:


Igen, a ChatGPT alkalmas keresőoptimalizált blogcikkek írására is. Az AI algoritmusai lehetővé teszik, hogy a kulcsszavakat stratégikusan illessze be a szövegbe anélkül, hogy túlzottan erőltetettnek tűnne. Emellett a GPT segítségével készített cikkek általában jól strukturáltak és érthetőek, ami fontos a felhasználói élmény szempontjából.

„Azonban fontos megjegyezni, hogy bár a ChatGPT segítségével készített cikkek jó alapot nyújthatnak a keresőoptimalizált tartalomhoz, az emberi szerkesztőknek még mindig szükségük van arra, hogy átnézzék és finomítsák a tartalmat. Az emberi kreativitás és döntéshozatal továbbra is fontos a tartalom minőségének és hatékonyságának biztosításához.”


Nos, ez az… Még ő (szigorúan kis betűvel) is bevallja!

Gyorsuló idő és produktivitás

Nem fogok érvelni az AI-jal megírt tartalmak ellen, bármennyire is jól esne 25-30 év szövegírással eltöltött múlt mellett. Igen, én is látom, hogy a tartalomgyártói szektor is érzi az új helyzetet. Találkoztam már olyan online marketingügynökséggel is, amelynek már a saját weboldala is AI-jal gyártott, és láttam a munkájának eredményét is. LinkedIn-bejegyzések sorozata, unalmasan, ismétlődően, egyetlen reakció nélkül, persze jól „megkulcsszavazva”…

Mindenki döntse el, jó-e ez így.

Persze a folyamatoknak nem lehet ellenállni, azonban lehet jó és érdekes szöveget gyártani akkor is, ha annak az alapját a mesterséges intelligencia adja. Tagadhatatlan, hogy segít. A ráfordított időt és energiát csökkenti.

Olvasni jó, meg persze fárasztó is.

Üzleti tartalmak esetében különösen fontos, hogy a célcsoportoknak megfelelően érthető, érdekes, informatív, nemkülönben cselekvésre buzdító szöveg szülessen.

Ehhez pedig már kevés az AI. Ez meggyőződésem.

Manapság gyakori keresés az AI-textchecker, de valójában nem arra van szükségünk, hogy egy szöveg valóban AI-jal készült-e vagy nem, illetve van, ahol ez is fontos.

„Úgy gondolom, az AI által gyártott tartalom mostantól velünk lesz, a szöveget azonban elengedhetetlen magyar nyelvre és környezetre, hatékony üzleti nyelvre átdolgozni!”