Az üzleti podcast tartalomgyártása és fogyasztása szabadságot ad!

Nem mondok újat: diverzifikálódnak a média és a sales felületek. Egyre több és újabb platformok jönnek létre, és a történelem során még sohasem voltak ennyire különbözőek a kommunikációs csatornák. Régen – emlékezzünk csak az Aranypolgár című filmtörténeti alkotásra – elég volt megvenni egy print újságot, és simán hozzájutottunk az információkhoz. Ugyanazt olvasta a más és más társadalmi, vagy ha úgy tetszik, fogyasztói célcsoportba tartozó tartalomfogyasztó.

Aztán egyre több print újság lett, mellette megérkezett a rádió, majd a televízió. Nem beszélve a köztéri reklámokról, vagy akár a POS-okról. A fogyasztó célcsoportok pedig – iskolázottságtól, anyagi helyzettől függően – máshonnan szerezték be az információkat.

Így a marketingszakemberek meglehetősen pontosan tudják, hogy pl. – leegyszerűsítve –

az idős korosztályt a televízión vagy a (Kossuth) rádión keresztül lehet elérni, a fiatalabbakat pedig a podcastokon.

Persze a kommunikációs és médiafelületeken belül is hatalmas a szórás a különböző célcsoportok elérésében. Nem egyszerű munka ez.

Rohamléptékben bővül a közéleti és üzleti podcast

Miközben a pandémia során jelentősen megnőtt a magyarországi podcast-tartalomfogyasztók száma, az elérhető műsorok is egyre szélesebb választékban jelennek meg. Ez pedig egymást erősítve teszi fejlődési pályára a podcastok üzleti alkalmazását. Az enterpreneur.com még egy 2020-as cikkében vizsgálta meg a vállalati podcastok előnyeit, és arra jutott, hogy ezek a tartalmak:

  • tökéletesen alkalmasak vállalati márkafejlesztésre,
  • szakmai tekintély és jóhírnév, pozitív imázs fejlesztésére,
  • a nehezebben érthető tartalmak hatékonyabb átadására,
  • valamint közösségfejlesztésre.

Egy 2022-es Google-kutatás szerint például a 25 év alattiak már nem hallgatnak rádiót, és hajlandóak meghallgatni akár 1-1,5 órás podcastokat is, ha úgy érzik, az abban elhangzó információk hasznosak számukra.

Egy másik, ennél még frissebb, 2023. októberi, NRC-kutatás szerint pedig tavaly már,

csak Magyarországon több mint félmilliárd(!) percre nőtt a podcastok hallgatottsága.

Azt is írják, hogy „a fiatalabb korosztály, azaz az 18-29 évesek 35%-a kijelenthetően preferálja ezt a médiumot, kialakítva ezzel a podcast hallgatók legnagyobb csoportját”.

Ha megnézzük, ezen a platformon milyen egyszerűen és gyorsan meg lehet szakítani a hallgatást, ez egy kiemelkedő adat, és valószínűleg a növekedés tovább fog folytatódni.

„Tartalomcunami” és bővülő kommunikációs felület

A legtöbb kommunikációs vagy médiafelületnek vannak bizonyos korlátai. Nemcsak a komplex célcsoportok elérésében, hanem mert az egyik esetében karakterszám-korlát van, a másiknál időbeni korlát, míg a harmadikat a médiatörvény szabályozza stb.

Ehhez képest

a vállalati vagy üzleti podcast szabad.

Szabad a szerkesztési elvekben, szabad a tartalmakban, valamint szabad az egyre szélesedő podcast-platformokon. Ha hasznos és érdekes, akár olyan „reklámszagú” beszélgetést is le lehet bonyolítani a vezérigazgatóval, ami elsőre más felületeken nehezen lenne élvezhető.

Ezek a podcastok pedig szabadok a tartalomfogyasztásban is. A célcsoport úgy fogyasztja, ahogyan ő akarja, akkor, amikor ráér, jobban tud figyelni az elhangzottakra.

Az üzleti podcastok előnyei:

  • A gyártás során jól lehet szervezni, akkor vesszük fel, amikor az interjúalanynak is pont jó,  gyakran előfordul ezért, hogy nem vagy csak minimális mértékben szükséges utazás, személyes részvétel (persze ez előnyös is lehet).
  • A szakmai területet értő, irányított szerkesztővel, műsorvezetővel zajlik a beszélgetés, ezért minden, a tájékoztatási célhoz szükséges információ elhangzik.
  • Az ügyfél akkor hallgatja meg, amikor szeretné, így a „push marketing” nem nyomasztja, ezért elfogadóbbá válik az információkra.
  • Bármikor újrahallgatható, vagy éppen tovább küldhető a célcsoport többi tagjához (persze ehhez minőségi tartalomra van szükség).
  • Könnyed, befogadható módon mutatja be a szolgáltatást vagy terméket, ezért könnyebb vele azonosulni. Vagy ahogyan az enterpreneur.com cikkében is írták, a podcast intim, mert szinte a célcsoport fülébe súgja a vállalati információkat, termékeket, szolgáltatásokat.
  • Könnyen mutatható be a vállalat szakembere a terület (szolgáltatás, termék) szakértőjévé, ezzel emelve a vállalat imázsát is.

4 típusú podcastot vállalok:

  • márkaépítő
  • értékesítéstámogató
  • edukációs (pl. belső vállalati képzések)
  • és belső vállalati.

3 féle formátumban vállalok megbízásokat, mint:

  • hangalapú podcast;
  • videó alapú podcast, vagy vidcast;
  • valamint az úgynevezett üzleti infocast. Ez valójában egy vidcast, azonban a tartalmi megértést támogató animációkkal, infografikákkal a háttérben, akár greenboxos felvétel mellett.